Bouwtoezicht Taken

Bouwtoezichthouder: Wat zijn taken van Bouwtoezicht?

Een bouwtoezichthouder/opzichter houdt zich doorgaans bezig met de volgende taken:

  • het houden van bouwtoezicht op de kwaliteit van de uitvoering;
  • het voeren van de complete bouwadministratie;
  • het controleren van werktekeningen aan de hand van de contractdocumenten (het bestek en de bestektekeningen);
  • het bewaken van de benodigde informatie, zoals tekeningenproductie, bemonstering en keurmerken; de keuring van bouwstoffen en -onderdelen op de bouwplaats of in de fabriek;
  • het signaleren van afwijkingen en meer- en minderwerken;
  • het voeren van besprekingen met de aannemer(s), vertegenwoordigers van Bouw- en Woningtoezicht en van de nutsbedrijven;
  • het geven van leiding aan assistenten,
  • het verzamelen van gegevens voor revisietekeningen;
  • het verzorgen van de eindoplevering.

Een hoofd bouwtoezichthouder geeft daarnaast leiding aan gespecialiseerde deel bouwtoezichthouders en coƶrdineert hun deeltaken.

Hulpmiddelen bij bouwtoezicht taken

Voor het goed uitvoeren van de taken bij bouwtoezicht, maken onze bouwtoezichthouders gebruik van verschillende hulpmiddelen.

Nog niet zo heel lang geleden beschikte de bouwtoezichthouder, die we toen nog opzichter noemden, over een handzaam dagboekje waarin hij de aantekeningen maakte van zijn bevindingen op die dag. Hij noteerde onvolkomenheden en maakte met de uitvoerder afspraken wanneer en hoe die zouden worden verholpen. Ook maakte hij notities over het (onwerkbare) weer en de resultaten van geleverde en gekeurde materialen. De belangrijkste zaken uit die dagboekjes werden genoteerd in weekrapporten. Daarin stonden ook de aanpassingen van tekeningen en geldige versies. Ook de productie werd daarin vermeld zodat de projectleider / directievoerder kon beoordelen of de aannemer recht had op zijn betalingstermijnen.
Iedereen met vakkennis kon toen nog opzichter worden. Er ontstonden toen veel zzp-opzichters die zichzelf verhuurden. Vaak ervaren timmerlieden waarvoor het timmervak fysiek te zwaar werd. Een korte periode werden de draagbare telefoons modern. Dat werd wel een onmisbaar hulpmiddel naast de duimstok. De duimstok is vervangen door de rolmaat en die weer door de digitale distometer. De eerste versies zijn natuurlijk al weer vervangen door zeer nauwkeurige 3D-laserscanners van Leica. Vroeger konden de bouwtoezichthouders dergelijke apparaten reserveren op kantoor. Inmiddels behoort het bij onze bouwtoezichthouders tot hun Persoonlijke Standaard Uitrusting (PSU). Tegenwoordig zijn er steeds meer professionele hulpmiddelen beschikbaar voor goed bouwtoezicht. Rapportages maken we niet meer in dagboeken en weekrapporten. Die papieren documenten raakten soms zoek. Vaak voordat er een kopie van was. Dat kan natuurlijk niet meer.

Hulpmiddelen bij bouwtoezicht taken: de Persoonlijke Standaard Uitrusting

De Persoonlijke Standaard Uitrusting die onze bouwtoezichthouders tegenwoordig ter beschikking hebben zijn (afgezien van veiligheidskleding) een laptop, iPad, telefoon, distometer en meestal ook een eenvoudige warmtebeeldcamera. Met de iPad maken we gebruik van een digitale omgeving, bijvoorbeeld Ed-Controls. Daarnaast maken we ook gebruik van onze eigen Alphaplan apps. Daarmee leggen de bouwtoezichthouders alle gebreken vast. In de digitale omgeving kunnen zij de bouwtekeningen, bestek en technische omschrijving ter plekke raadplegen, gebreken vastleggen en de stand van zaken registreren (in een digitaal logboek). In de digitale omgeving kunnen onze bouwtoezichthouders direct de directievoerder en / of opdrachtgever informeren en rapporteren. In overleg met de opdrachtgever

kunnen we van te voren checklists samenstellen van punten die we moeten beoordelen. Andere tools waarover Alphaplan beschikt en waarvan onze bouwtoezichthouders naar behoefte gebruik van kunnen maken zijn o.a. 3D-laserscanners, een professionele warmtebeeldbeeldcamera, dataloggers, vochtmeters, laagdiktemeters voor lagen op metaal en hout, glasdiktemeters, voeghardheidmeters, etc. Door de beschikbaarheid van deze gereedschappen onderscheiden onze bouwtoezichthouders zich van de meeste zzp-ers. Tijdens de uitvoering verrichten de bouwtoezichthouders diverse keuringen om de geleverde kwaliteit te bewaken. De bevindingen van deze keuringen leggen zij vast in kwaliteits

rapportages. Met kwaliteitstoezicht bewaken we het project tijdens de uitvoering, zodat u uiteindelijk krijgt waarvoor u betaalt. Ons bureau is gecertificeerd op basis van de beoordelingsrichtlijn BRL 5019 kwaliteitsborging voor het bouwen. Dit is een landelijke beoordelingsrichtlijn die het proces van bouwtoezicht transparant en toepasbaar maakt. Daarnaast zijn alle buitendienstmedewerkers VCA-gecertificeerd.

Bouwtoezichttaken en vastgoeddigitalisatie

Een van de taken van een bouwtoezichthouder is het bewaken van de benodigde informatie, zoals tekeningenproductie. Het komt soms voor dat er onvoldoende of onbetrouwbare tekeningen voorhanden zijn. In dat geval kan het nodig zijn om het betreffende vastgoed goed in beeld te brengen. Onze bouwtoezichthouder kan in dat geval het vastgoed door een collega laten scannen met een 3D-laserscanner. Dit is efficiƫnter dan het vastgoed traditioneel inmeten, want een scan is uiterst nauwkeurig en geeft de exacte werkelijkheid weer.



Meer informatie over vastgoeddigitalisering


De bouwtoezichthouder heeft een veelomvattende rol. Het aantal uren en de bouwtoezichtaken bepalen wij in overleg met de opdrachtgever. Afhankelijk van de grootte en complexiteit van een project, varieert de inzet van bouwtoezicht.

 

Bouwtoezicht nieuwbouw of onderhoud / renovatie

De uitvoering van een nieuwbouwproject vereist uiteraard andere vaardigheden van een bouwtoezichthouder dan het uitvoeren van renovatiewerkzaamheden. Het slaan of boren van funderingspalen vereist speciale vaardigheden. Je moet precies weten waar je op moet letten. Als daarmee iets mis gaat, kan er later enorme schade ontstaan. Speciaal bij de bouw van een hoge slanke woontoren in het hart van een grote stad. De bouw van een staalconstructie is vaak nog wel even te controleren voordat het staal bekleed wordt met brandwerende materialen. Een wapeningsnet of -korf van een betonconstructie wordt meestal al heel snel (enkele uren) later aan het zicht onttrokken door de gestorte beton. Het keuren moet dus niet alleen goed, maar ook snel plaatsvinden. Het is meestal in het belang van zowel aannemer als opdrachtgever dat deze keuring snel en goed verloopt. Deze keuring moet dus zowel door de private bouwtoezichthouder als door de publieke bouwtoezichthouder worden uitgevoerd. Helaas dubbel werk en bovendien is het vaak lastig voor de publieke toezichthouder om precies op het juiste moment ter plaatse te zijn. Een mooie kans om na de invoering van de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) dubbel werk te vermijden.

Bij renovatie zijn vaak minder complexe constructieve werkzaamheden aan de orde. Daar staat tegenover dat een renovatietoezichthouder over nog meer sociale vaardigheden moet beschikken. Bij nieuwbouwprojecten loopt de communicatie vaak uitsluitend via de uitvoerders of hoofduitvoerder. Een goede bouwtoezichthouder communiceert niet met onderaannemers buiten de hoofdaannemer om. Bij bouwtoezicht op een renovatieproject heb je meestal te maken met bewoners en ook vaker met omwonenden. Bij groot onderhoud heb je altijd te maken met bewoners. Die krijgen dan te maken met de afsluiting van elektriciteit, water en / of riolering. Geen pretje. Zeker niet voor ouderen of mensen met een handicap. Deze toezichthouders hebben dan ook taken/vaardigheden van sociaal werkers. Dat moet je kunnen en dat moet je liggen.

Arend van Tol | hoofd hoofd Inspecties & Toezicht

Arenda van Tol
hoofd Inspecties & Toezicht
Neem contact op

0172 – 484 023

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten