Een adviesbureau inschakelen bij woningrenovatie: 5 x waarom

Publicatie: 20 maart 2019

Veel woningcorporaties hebben zich de laatste jaren bewogen naar een regierol, waarbij zij steeds meer taken overlaten aan de markt. Lang niet alle samenwerkingen met de markt gaan echter goed en vaak blijkt het moeilijk om overzicht te houden over wat er nou gebeurt. Helemaal nu er zoveel moet gebeuren op het gebied van renovatie en verduurzaming. Wij kunnen u als woningcorporatie van A tot Z ondersteunen en maakten daarom dit blog: 5 redenen om een adviesbureau in te schakelen bij de eerstvolgende renovatie waar u voor staat.

1. Het volledige palet: van de planvoorbereiding tot en met de oplevering

Met een adviesbureau heeft u het hele traject een adviseur aan uw zijde. Wij helpen u bij de haalbaarheidsanalyse, het in kaart brengen van scenario’s en het maken van de tekeningen van hoe het was en zal worden. Maar ook bij het schrijven van de bestekken, het begeleiden van de uitvoering en het informeren en onderhouden van de contacten met de bewoners (en 70% deelname realiseren).

En natuurlijk, ook de oplevering nemen wij u uit handen, of dit nu op woningniveau is of op projectniveau. Wij maken een proces-verbaal van opleveringen, met een bijlage van de nog resterende geconstateerde gebreken. Vervolgens controleren we of de aannemer deze binnen de onderhoudstermijn heeft opgelost.

2. Uw belangen worden behartigd

Discussies voeren met architecten en andere planbetrokkenen is tijdrovend en soms onplezierig werk. Wij hebben hier al decennia ervaring mee en kunnen deze taak goed voor u verzorgen. Discussies met de aannemer zijn nog een slag complexer. Dat geldt niet alleen voor de uitvoering, maar in de huidige tijd steeds vaker ook tijdens de projectvoorbereiding, aangezien aannemers projecten tegenwoordig alleen nog in een bouwteam in opdracht nemen. Wij zijn de expert die naast u staat en uw belangen en die van de bewoners behartigt.

3. Wij bewaken voor u de kwaliteit

In deze tijd besteden woningcorporaties projecten vaak rechtstreeks via een prestatiecontract uit aan aannemers. Bij zo’n resultaatgerichte samenwerking is het uitgangspunt dat de aannemers zelf de kwaliteit van het door hen geleverde werk bewaken. Alhoewel dat ook zeker goed kan gaan, ervaren wij in onze dagelijkse praktijk dat dit lang niet altijd zo is. Wij laten dat onder meer zien in dit blog over wat wij zoal tegenkomen op projecten. Opdrachtgevers weten vaak ook niet meer exact wat ze geleverd krijgen voor het beschikbaar gestelde budget.

Het is van belang om af en toe toch even mee te kijken tijdens de uitvoering om te controleren of de geleverde kwaliteit wel voldoet aan uw eisen en wensen. Met dergelijke kwaliteitsbewaking tijdens de uitvoering hebben wij jarenlange ervaring en wij verzorgen dit graag voor u. Van elk bouwplaatsbezoek maken we een digitale rapportage met daarin alles wat we tegenkwamen.

4. Wij bewaken voor u de kosten (inschrijving/meer- en minderwerken/verrekeningen)

Onze bouwkostendeskundige kan u in alle fasen van de voorbereiding en uitvoering ondersteunen in de ontwikkeling van de bouwkosten. Ook kan hij u helpen bij het bepalen van de totale investeringskosten en u adviseren in de exploitatietermijn. In de voorbereiding kan dit variëren van een begroting op volumebasis of meer gedetailleerd op basis van de bouwelementen. In het aanbestedingstraject controleert hij de inschrijfbegroting op juistheid/compleetheid in relatie tot de inschrijfsom. Na de aanbesteding en opdracht aan de aannemer, komen tijdens de uitvoering ook nog allerlei kostenaspecten aan bod. Zoals de verrekening van ontstane meer – en minderwerken en de verrekening van de opgegeven hoeveelheden in de bestekstukken. Ook kan het gebeuren dat u als opdrachtgever tijdens de uitvoering toch nog planaanpassingen wenst. Voor het beoordelen van de diverse verrekeningen zetten wij ook de kostendeskundige in die, samen met onze verantwoordelijke projectleider, ook de gesprekken voert over de uiteindelijke, terechte verrekeningen.

5. Wij bewaken voor u de planning

Wij hebben veel ervaring met het verzorgen van vergaderingen zoals bouwteamvergaderingen, bouwvoorbereidingsvergaderingen en bouwvergaderingen. Wij regelen dan de agendering, de notulen en zitten de vergaderingen voor. Zo houden we voor u grip op de planning en continu inzicht in de stand van zaken op de bouw.

Kortom: wij helpen u graag. We zijn graag bij het hele project betrokken, al onze disciplines hebben dan een rol, we kunnen u compleet ondersteunen.

Bent u naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig geworden naar wat wij voor u kunnen doen? Neem contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Hans de Ru. Hans is met pensioen. Daarom kunt u voor meer informatie contact opnemen met Mark Wüstefeld.

Mark Wüstefeld | hoofd projectmanagement

Mark Wüstefeld Hoofd Projectmanagement Neem contact op
0172 - 484 015

Gerelateerde artikelen

Onze klanten

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten