Waarom zou ik eigenlijk een sloopadviseur inschakelen?

Gepubliceerd: 15 februari 2018

Een sloopadviseur zorgt voor lagere sloopkosten, garandeert dat aan alle wettelijke eisen wordt voldaan, voorkomt calamiteiten tijdens de uitvoering en zorgt dat het opleverresultaat aansluit bij het toekomstig gebruik. Kortom de sloopadviseur ontzorgt je.

Iedereen weet dat je bij nieuwbouw of renovatie het beste één of meer adviseurs kunt inschakelen. De adviseurs besparen je veel tijd, zorgen dat de werkzaamheden volgens planning worden uitgevoerd en dat de kwaliteit wordt geborgd.

Bij sloop is het inschakelen van een adviseur niet altijd vanzelfsprekend. Diverse opdrachtgevers vragen één of meer sloopaannemers om een prijs en verstrekken opdracht aan de goedkoopste. De opdrachtomschrijving komt meestal niet verder dan ‘zie je dat pand staan?’ ‘Dat moet weg’. Voor een vrijstaande woning kan dit prima werken. Maar weet dat je hierdoor lang niet altijd goedkoper uit bent. En er is een grote kans op tegenvallers tijdens de uitvoering. Als je een aannemer even snel om een prijs vraagt, dan zal hij de m3 van het te slopen object bepalen en dat vermenigvuldigen met een veilige eenheidsprijs. Hij kent immers de details niet en er is onvoldoende tijd / gelegenheid voor een nauwkeurige inventarisatie.

Het is overigens maar de vraag waar de sloopaannemer allemaal rekening mee houdt. Want wat als het object in een woonwijk staat, het vlak langs de openbare weg staat, als er belendende percelen zijn, als een deel moet blijven staan, als de locatie krap is, als er asbest of radioactief materiaal aanwezig is, als er een kelder onder het gebouw zit, als er belangrijke kabels- en leidingen langs of door het terrein lopen, als er werkzaamheden in een spoorzone of in een dijklichaam plaatsvinden etc.? Soms lopen tijdens de sloop de spanningen bij de omwonenden hoog op. En dan moet de nieuwbouw nog starten!

De sloopadviseur brengt bovenstaande zaken in kaart en maakt op basis daarvan een sloopplan. Aan de hand hiervan kan besloten worden om bijvoorbeeld contact op te nemen met de nutsbedrijven, want het omleggen of afsluiten van leidingen kan soms maanden duren. En je wilt voorkomen dat daardoor de sloop stil komt te liggen.

Daarnaast zorgt de sloopadviseur voor een asbestinventarisatie. Bij voorkeur doen wij dat zelf. Wij combineren namelijk onze bouwkundige kennis (meer dan 40 jaar) met onze ervaren asbestinspecteurs. Hierdoor vinden wij per definitie meer asbest dan andere (en wellicht goedkopere) asbestinventarisatiebedrijven. Dit resulteert in betere asbestinventarisaties en -rapporten. En hoe completer de asbestinventarisatie hoe minder onverwachte (en extra kostbare) asbestsaneringen zich zullen voordoen.

Wij stellen een beknopt sloopbestek op met daarin de uniforme administratieve voorwaarden (garanties, betalingen, geschillen, etc). Het sloopplan en de asbestinventarisatie worden integraal in het bestek opgenomen waarbij wij een nauwkeurige hoeveelhedenstaat maken van de te verwijderen asbesthoudende materialen. Dit voorkomt ruwe inschattingen of misinterpretaties door de aannemer.

Met behulp van het sloopplan en de asbestinventarisatie vragen wij de sloopvergunning aan waarmee weer een risico wordt geëlimineerd.

Na een interessepeiling bij een of meer sloopaannemers worden deze door middel van een brief en de bestekstukken uitgenodigd om een aanbieding te doen. Wij verzorgen vervolgens een bezichtiging en beantwoorden eventuele vragen in één of meer nota’s van inlichtingen. Nadat wij de inschrijvingen hebben ontvangen, toetsen wij deze op compleetheid en bekijken of er geen tegenvallers zijn te verwachten. Na goedkeuring van de opdrachtgever zorgen wij voor een heldere overeenkomst tussen partijen.

Tijdens de uitvoering beoordelen wij eventuele meer- en minderwerken, bewaken de planning en controleren de facturen. Onze Deskundig Toezichthouder Asbestverwijdering (DTA) zorgt dat de asbestsanering volgens de regelgeving plaatsvindt. Verder letten wij op stortbewijzen, een veilige bouwplaats en verzorgen de communicatie met alle betrokkenen.

Bij oplevering controleren wij de staat waarin het terrein wordt opgeleverd (hoogteligging, soort grond, afwerking, paalposities, etc.) en de revisiegegevens. Als het terrein bijvoorbeeld met schoonzand op onderkant fundering wordt opgeleverd, kan de nieuwbouwaannemer direct met zijn fundering aan de slag. Hiermee maakt u werk met werk en voorkomt u onnodige kosten. Met een complete en goede revisieset voldoet u aan wettelijke eisen en bent u beschermd tegen eventuele aanspraken.

Onze sloopadviseurs hebben al meer dan 25 jaar ervaring met het gestructureerd begeleiden van sloopprojecten. Wij hebben ervaring met zowel woning- als utiliteitsbouw en met projecten van 100 tot 50.000 m2.

Heeft u ook behoefte aan een beheerst sloopproject tegen lage kosten of heeft u vragen naar aanleiding van het bovenstaande? Neem dan contact op met Arie Stapper. Hij geeft u graag meer informatie.

Arie Stapper Productmanager Asbest Neem contact op
(06) 553 95 252

Gerelateerde artikelen

Onze klanten

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten