Directievoering en toezicht

De uitvoering van bouwen, het werkelijke project, is een van de mooiste onderdelen van het vak. Tijdens de uitvoering is de rol als vertegenwoordiger van de opdrachtgever, als directievoerder, een zeer belangrijke rol. 

De directievoerder van Alphaplan verzorgt de bouwvergaderingen en alle benodigde procedures om het project beheersbaar te houden in tijd, kwaliteit, geld, organisatie en informatievoorziening. Bij de realisatie houden we nauwgezet voor u in de gaten of de verschillende contracten worden nagekomen, zowel tijdens de uitvoering als ook in de nazorgfase en bij de contractuele afhandeling van het project.

De werkzaamheden starten altijd met bestudering van de contractstukken. Zijn deze compleet? Zijn er nog zaken die tussen wal en schip kunnen vallen? Kloppen de details? Door middel van de risicoanalyse benoemen we de vragen, de risico's en mogelijke oplossingen. Dit wordt met u kortgesloten en eventueel worden aanpassingen gedaan.

De werkzaamheden die deel uitmaken van het takenpakket van de directievoerder zijn het houden en voorzitten van de bouwvergaderingen, overleg voeren met de opdrachtgever, het bewaken van kwaliteit (dit in samenspraak met toezicht), het bewaken van de planning en de kosten (controle meer- en minderwerk, controle termijnstaten) het verzorgen van de oplevering, verzorgen van revisietekeningen en de etc.

Keuren

Een van de taken van de directievoerder en de toezichthouder is het opnemen en keuren van het werk en controle van de gevraagde garanties.

Daarnaast verzorgt de toezichthouder ook het keuren van materialen op de bouwplaats.

 

Toezicht

De opzichter controleert en bewaakt of de aannemer het project volgens de contractstukken uitvoert. De opzichter is de spil tussen de verschillende bouwpartners en draagt zorg voor een juiste kwaliteit van het project.

Het komt ook voor dat de opzichter in een vroeg stadium bij het project wordt betrokken, zodat hij de ontwikkelde stukken kan bestuderen en beoordelen of er naar zijn mening nog omissies in de stukken voorkomen. Dit gebeurt meestal op basis van kennis en ervaring.

Afhankelijk van de grootte en het bouwtempo van het project bepalen wij de tijdsinspanning van de opzichter op het project. Dit varieert van één dag per week tot fulltime toezicht op de bouw. Bij grotere projecten zetten we meerdere opzichters in.

Een kleine greep uit de taken van de opzichter kunnen zijn:

  • Kwaliteitscontrole.
  • Dagboekregistratie.
  • Bijwonen bouwvergaderingen.
  • Bewaken voortgang van de planning.
  • Registratie werkbare dagen.
  • Bewaken veiligheidsaspecten.
  • Beoordelen meer- en minderwerk.
  • Betaalbaar stellen aannemerstermijnen.
  • Bewaken vervallen koperstermijnen.
  • Schouwen en opleveren.

Toezicht bestaande bouw
Onze opzichters bestaande bouw zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van projecten in bewoonde toestand. Zij beschikken over bouwtechnisch inzicht en zijn sociaal sterk. Zij zijn een belangrijk persoon als het gaat om de sociale aspecten met de bewoners. Dagelijks hebben zij contact met de bewoners om na te gaan of de bewoners de overlast nog aan kunnen. In voorkomende gevallen schakelt een opzichter bestaande bouw de sociaal begeleider in van de opdrachtgever. Sommige bewoners worden uit huis geplaatst.
Voorbeelden van projecten kunnen zijn:

  • Casco onderhoudsingreep, hierbij is de overlast voor de bewoners beperkt.
  • Groot onderhoudsingreep, hierbij is de overlast groot voor de bewoners. Zeker als ook de sanitaire voorzieningen worden aangepakt.
  • Renovatie, hierbij worden bewoners tijdelijk uit huis geplaatst. Wel moet het in- en uithuizen worden gecoördineerd in combinatie met de sociaal begeleider van de opdrachtgever.

Kwaliteitstoezicht
Tijdens de uitvoering verricht de opzichter een aantal keuringen om de geleverde kwaliteit te bewaken. Van deze keuringen verstrekken wij kwaliteitsrapportages.
Kwaliteitstoezicht wordt vaak bij bijvoorbeeld turn-keyprojecten ingezet. Hiermee wordt tijdens de uitvoering het project bewaakt, zodat u krijgt waarvoor u uiteindelijk betaalt.

Gecertificeerd toezicht BRL 5006
Bij gecertificeerd toezicht stellen we een toezichtkeuringsdossier op. In dit plan benoemen we alle bouwdelen en vermelden we wanneer keuringsmomenten gaan plaatsvinden. Als blijkt dat bepaalde bouwdelen meer of minder aandacht nodig hebben, dan kunnen we het toezichtkeuringsdossier tussentijds wijzigen. Bij afkeuring van een bouwdeel moet altijd een herkeuring plaatsvinden totdat het bouwdeel akkoord is bevonden. Aan het einde van het project dragen wij het toezichtkeuringsdossier aan u als opdrachtgever over.

Digitaal toezicht
Digitaal toezicht is een uitkomst voor een betere registratie van de aandachtspunten die de opzichter constateert tijdens de bouwperiode van een project. Een ander voordeel is dat na afronding van een project het digitale archief, voor zowel Alphaplan als de opdrachtgever, toegankelijk blijft.

Alphaplan is, in overleg met een opdrachtgever, gestart met een pilot op een tweetal nieuwbouwprojecten. Bij de evaluatie bleek al snel dat het systeem in grote lijnen voldeed aan de verwachtingen van Alphaplan en de opdrachtgever. Inmiddels heeft Alphaplan het systeem aangeschaft en houden we op meerdere projecten digitaal toezicht.

Bij digitaal toezicht gaat de opzichter met behulp van een iPad en een speciale registratietool de controle op de bouw uitvoeren. Hierbij registreert de opzichter alle aandachtspunten die hij op de bouw constateert. De geconstateerde aandachtspunten worden digitaal gecommuniceerd met bijvoorbeeld de aannemer en/of de opdrachtgever.
Voor de registratie van de aandachtspunten gebruikt de opzichter een digitale bouwtekening waarop hij eenvoudig de positie van de aandachtspunten, door middel van een stip op de tekening, kan aangeven. Verder kan hij het aandachtspunt verduidelijken door met de iPad een foto te maken en een korte omschrijving aan het punt toe te voegen.

Per e-mail wordt de verantwoordelijke, voorzien van bouwtekening en foto(s), op de hoogte gesteld van het aandachtspunt. Enkele voordelen van deze manier van registreren zijn dat de gegevens meteen de basis voor het toezichtkeuringsplan (BRL 5006) vormen, de opzichter niet meer met papieren tekeningen op de bouw hoeft te lopen en alle actuele tekeningen altijd voor handen zijn.

De opzichter gebruikt het systeem ook voor het bijhouden van zijn dagnotities en registratie van checklisten en keuringsrapporten in het kader van de BRL 5006.

Voor vragen of een uitgebreidere uitleg over de mogelijkheden voor digitaal toezicht kunt u contact opnemen met Arenda van Tol (hoofd Inspecties) avtol@alphaplan.nl of Hans de Ru (plaatsvervangend hoofd Inspecties) hdru@alphaplan.nl

Directievoering

De uitvoering van projecten, het werkelijke bouwen, is een van de mooiste onderdelen van het vak. Tijdens de uitvoering is de rol van directievoerder, als vertegenwoordiger van de opdrachtgever, een zeer belangrijke rol.

De directievoerder van Alphaplan verzorgt de bouwvergaderingen en alle benodigde procedures om het project beheersbaar te houden in tijd, kwaliteit, geld, organisatie en informatievoorziening. Bij de realisatie houden we nauwgezet voor u in de gaten of de verschillende contracten worden nagekomen, zowel tijdens de uitvoering als ook in de nazorgfase en bij de contractuele afhandeling van het project.

De werkzaamheden starten altijd met bestudering van de contractstukken. Zijn deze compleet? Zijn er nog zaken die tussen wal en schip kunnen vallen? Kloppen de details? Door middel van de risicoanalyse benoemen we de vragen, de risico's en mogelijke oplossingen. Dit wordt met u kortgesloten en eventueel worden aanpassingen gedaan.

De werkzaamheden die deel uitmaken van het takenpakket van de directievoerder zijn het houden en voorzitten van de bouwvergaderingen, overleg voeren met de opdrachtgever, het bewaken van de kwaliteit (dit in samenspraak met de opzichter), het bewaken van de planning en de kosten (controle meer- en minderwerk, controle termijnstaten) het verzorgen van de oplevering, verzorgen van revisietekeningen en garantiecertificaten etc.

Wij voeren directie voor tal van onderdelen zoals bij:

  • Bestaande bouw (groot onderhoud, renovatie, restauratie, herbestemming van panden.
  • Nieuwbouw.
  • Sloop- en saneringsprojecten.
  • Herstructureringsprojecten.
  • Bouwrijp maken.

Dit in alle vrijwel sectoren van de bouw.

 

Opleveren

Alle tekortkomingen die wij tijdens het opleveren aantreffen, worden direct digitaal geregistreerd. Met behulp van de Alphaplan oplever app geven wij op tekening aan waar de tekortkomingen zich bevinden. De tekortkomingen die tijdens het opleveren worden aangetroffen, worden per ruimte in het proces-verbaal van oplevering getoond. Het is mogelijk tijdens het opleveren foto's te maken, handtekeningen te zetten en meterstanden op te nemen.

Op deze manier kunnen wij efficiënt de opleveringen voor u uitvoeren.

Directievoering | Harold Straathof
hoofd Projectmanagement

Neem contact op

Toezicht | Arenda van Tol
hoofd Inspecties

Neem contact op

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten