Directievoering en toezicht

De uitvoering van bouwen, het werkelijke project, is een van de mooiste onderdelen van het vak. Tijdens de uitvoering is de rol als vertegenwoordiger van de opdrachtgever, als directievoerder, een zeer belangrijke rol. 

De directievoerder van Alphaplan verzorgt de bouwvergaderingen en alle benodigde procedures om het project beheersbaar te houden in tijd, kwaliteit, geld, organisatie en informatievoorziening. Bij de realisatie houden we nauwgezet voor u in de gaten of de verschillende contracten worden nagekomen, zowel tijdens de uitvoering als ook in de nazorgfase en bij de contractuele afhandeling van het project.

De werkzaamheden starten altijd met bestudering van de contractstukken. Zijn deze compleet? Zijn er nog zaken die tussen wal en schip kunnen vallen? Kloppen de details? Door middel van de risicoanalyse benoemen we de vragen, de risico's en mogelijke oplossingen. Dit wordt met u kortgesloten en eventueel worden aanpassingen gedaan.

De werkzaamheden die deel uitmaken van het takenpakket van de directievoerder zijn het houden en voorzitten van de bouwvergaderingen, overleg voeren met de opdrachtgever, het bewaken van kwaliteit (dit in samenspraak met toezicht), het bewaken van de planning en de kosten (controle meer- en minderwerk, controle termijnstaten) het verzorgen van de oplevering, verzorgen van revisietekeningen en de etc.

Keuren

Een van de taken van de directievoerder en de toezichthouder is het opnemen en keuren van het werk en controle van de gevraagde garanties.

Daarnaast verzorgt de toezichthouder ook het keuren van materialen op de bouwplaats.

 

Toezicht

De toezichthouder controleert en bewaakt of de aannemer het project volgens de contractstukken uitvoert. De toezichthouder is de spil tussen de verschillende bouwpartners en draagt zorg voor een juiste kwaliteit van het project.

Het komt ook voor dat de toezichthouder in een vroeg stadium bij het project wordt betrokken, zodat hij de ontwikkelde stukken kan bestuderen en beoordelen of er naar zijn mening nog omissies in de stukken voorkomen. Dit gebeurt meestal op basis van kennis en ervaring.

Afhankelijk van de grootte en het bouwtempo van het project bepalen wij de tijdsinspanning van de toezichthouder op het project. Dit varieert van een aantal uren of dagdelen per week tot fulltime toezicht op de bouw. Bij grotere projecten zetten we meerdere toezichthouders in. Een kleine greep uit de taken van de toezichthouder zijn:

  • Kwaliteitscontrole.
  • Digitale registratie van gebreken en keuringen.
  • Bijwonen en notuleren bouwvergaderingen.
  • Bewaken voortgang van de planning.
  • Registratie werkbare dagen.
  • Bewaken veiligheidsaspecten.
  • Beoordelen meer- en minderwerk.
  • Betaalbaar stellen aannemerstermijnen.
  • Bewaken vervallen koperstermijnen.
  • Schouwen en opleveren.

Onze toezichthouders bestaande bouw zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van projecten in bewoonde toestand. Zij beschikken over bouwtechnisch inzicht en zijn sociaal sterk. Zij zijn een belangrijk contactpersoon als het gaat om de sociale aspecten met de bewoners. Dagelijks hebben zij contact met de bewoners om de voortgang van werkzaamheden in de woning te bespreken. In voorkomende gevallen schakelt een toezichthouder bestaande bouw de sociaal begeleider van de opdrachtgever in.

Voorbeelden van projecten kunnen zijn:

  • Casco onderhoudsingreep, hierbij is de overlast voor de bewoners beperkt.
  • Groot onderhoudsingreep, hierbij is de overlast groot voor de bewoners. Zeker als ook de sanitaire voorzieningen worden aangepakt.
  • Renovatie, hierbij worden bewoners tijdelijk uit huis geplaatst. Wel moet het in- en verhuizen worden gecoördineerd samen met de sociaal begeleider van de opdrachtgever.

 

Kwaliteitstoezicht
Tijdens de uitvoering verricht de toezichthouder een aantal keuringen om de geleverde kwaliteit te bewaken. De uitkomsten van de keuringen leggen wij vast in kwaliteitsrapportages.
Met kwaliteitstoezicht wordt het project tijdens de uitvoering bewaakt, zodat u uiteindelijk krijgt waarvoor u betaalt.

Onze registratie van het toezicht vindt altijd digitaal plaats.

Toezicht volgens Alphaplan

Wij vinden het belangrijk dat wat we zien ook vastleggen, zodat we opmerkingen van de toezichthouder visualiseren en partijen hier snel actie op kunnen ondernemen. De toezichthouder registreert de aandachtspunten die hij op de bouw constateert met een speciale, digitale registratietool. De benoemde punten worden vervolgens digitaal gecommuniceerd met bijvoorbeeld de aannemer en/of de opdrachtgever.
Voor de registratie van de aandachtspunten gebruikt de toezichthouder een digitale bouwtekening waarop hij eenvoudig de positie van de aandachtspunten, door middel van een stip op de tekening, kan aangeven. Verder kan de toezichthouder het aandachtspunt verduidelijken met een digitale foto en door een korte omschrijving aan het punt toe te voegen.

De toezichthouder gebruikt het systeem ook voor het bijhouden van zijn notities, het registeren van kwaliteitscontroles en keuringsrapporten.

Om vooraf te bepalen wanneer en welke kwaliteitscontroles moeten plaatsvinden, stelt onze toezichthouder een toezichtkeuringsplan op. Hierin benoemt hij alle bouwdelen en vermeldt hij wanneer keuringsmomenten moeten plaatsvinden. Dit wordt uiteraard afgestemd op de uitvoeringsplanning. Als blijkt dat bepaalde bouwdelen meer of minder aandacht nodig hebben, dan kan de toezichthouder het toezichtkeuringsdossier tussentijds wijzigen. Bij afkeuring van een bouwdeel moet altijd een herkeuring plaatsvinden totdat het bouwdeel akkoord is bevonden. Aan het einde van het project dragen wij het toezichtkeuringsdossier over aan de opdrachtgever. Het digitale archief blijft na afronding van een project voor zowel Alphaplan als de opdrachtgever toegankelijk.

Voor vragen of een uitgebreidere uitleg over de mogelijkheden voor kwaliteitstoezicht of kwaliteitsborging kunt u contact opnemen met Arenda van Tol (hoofd Inspecties en toezicht) avtol@alphaplan.nl of Lennard van de Velde (plaatsvervangend hoofd Inspecties en toezicht) lvdvelde@alphaplan.nl

Directievoering

De uitvoering van projecten, het werkelijke bouwen, is een van de mooiste onderdelen van het vak. Tijdens de uitvoering is de rol van directievoerder, als vertegenwoordiger van de opdrachtgever, een zeer belangrijke rol.

De directievoerder van Alphaplan verzorgt de bouwvergaderingen en alle benodigde procedures om het project beheersbaar te houden in tijd, kwaliteit, geld, organisatie en informatievoorziening. Bij de realisatie houden we nauwgezet voor u in de gaten of de verschillende contracten worden nagekomen, zowel tijdens de uitvoering als ook in de nazorgfase en bij de contractuele afhandeling van het project.

De werkzaamheden starten altijd met bestudering van de contractstukken. Zijn deze compleet? Zijn er nog zaken die tussen wal en schip kunnen vallen? Kloppen de details? Door middel van de risicoanalyse benoemen we de vragen, de risico's en mogelijke oplossingen. Dit wordt met u kortgesloten en eventueel worden aanpassingen gedaan.

De werkzaamheden die deel uitmaken van het takenpakket van de directievoerder zijn het houden en voorzitten van de bouwvergaderingen, overleg voeren met de opdrachtgever, het bewaken van de kwaliteit (dit in samenspraak met de opzichter), het bewaken van de planning en de kosten (controle meer- en minderwerk, controle termijnstaten) het verzorgen van de oplevering, verzorgen van revisietekeningen en garantiecertificaten etc.

Wij voeren directie voor tal van onderdelen zoals bij:

  • Bestaande bouw (groot onderhoud, renovatie, restauratie, herbestemming van panden.
  • Nieuwbouw.
  • Sloop- en saneringsprojecten.
  • Herstructureringsprojecten.
  • Bouwrijp maken.

Dit in alle vrijwel sectoren van de bouw.

 

Opleveren

Alle tekortkomingen die wij tijdens het opleveren aantreffen, worden direct digitaal geregistreerd. Met behulp van de Alphaplan oplever app geven wij op tekening aan waar de tekortkomingen zich bevinden. De tekortkomingen die tijdens het opleveren worden aangetroffen, worden per ruimte in het proces-verbaal van oplevering getoond. Het is mogelijk tijdens het opleveren foto's te maken, handtekeningen te zetten en meterstanden op te nemen.

Op deze manier kunnen wij efficiënt de opleveringen voor u uitvoeren.

Directievoering | Harold Straathof
adjunct-directeur | hoofd projectmanagement

Neem contact op

Toezicht | Arenda van Tol
hoofd Inspecties & Toezicht

Neem contact op

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten