Traditioneel werken bij de renovatie van woningen is lang zo gek nog niet

Publicatie: 20 december 2018

Toen Alphaplan in 1975 werd opgericht, kwam dat vooral voort uit de enorme renovatieopgave waar woningcorporaties toen voor stonden. De wooncomplexen die na de oorlog in massaproductie waren gebouwd verkeerden in slechte staat. Niet geïsoleerd, geen centrale verwarming, geen douche maar een lavet… Er moest heel veel gebeuren en een van de grote vragen daarbij was: wie regelt dat? Architectenbureaus zagen hier geen heil in en konden er weinig esthetische eer aan behalen door het ontbreken van een esthetische uitdaging. De aannemers wilden wel, maar het ging om veel te grote bedragen en de subsidieaanvragen moesten ook geregeld worden. Daar wilden de woningcorporaties wel begeleiding bij hebben. Zo ontstond onze dienstverlening, waarbij we woningcorporaties van begin tot eind gingen begeleiden. Nu verkeert u als woningcorporatie in eenzelfde soort situatie. De renovatie- en verduurzamingopgave is enorm en een van de grote vragen is: wie regelt dat? Aannemers zouden dit wel willen, maar zijn loeidruk en uw eigen organisatie is wellicht afgeslankt en mist nu veel technische kennis. Hier vertel ik u: wij helpen u graag weer.

Misschien is het goed meteen maar even de discussie op gang te brengen. Want de titel die ik hierboven heb gekozen, staat er natuurlijk niet voor niks. Veel woningcorporaties hebben zich de laatste jaren bewogen naar een regierol, waarbij zij steeds meer taken overlaten aan de markt. U krijgt dan niet altijd geleverd wat u had willen hebben. Heel zwart-wit gezegd geeft u als regiecorporatie bijvoorbeeld de markt de opdracht om ervoor te zorgen dat de daken niet lekken en dan heeft u er (heel zwart-wit gezegd) geen invloed meer op wat ze erop plakken, als het maar waterdicht is.

Je beperken tot de regie: werkt dat wel?

Wij merken dat woningcorporaties daar nu langzaam van terugkomen. Natuurlijk zijn er ook samenwerkingen met de markt die goed gaan, maar vaak blijkt het moeilijk om overzicht te houden over wat er nou gebeurt. Eigenlijk is ook de regie wat teveel uit handen gegeven.

Het gaat ook niet altijd goed. Dan heeft u bijvoorbeeld zelf nooit gipsplaat toegepast en voorgeschreven, want nieuwe huurders die het behang lelijk vinden stomen dan niet alleen dat behang van de muur, maar ook de muur zelf. De aannemer weet dat alleen niet, heeft wel altijd ander materiaal voorgeschreven gekregen maar wist nooit waarom en past nu wél gipsplaten toe. Dat gaat problemen geven, dat weet u als geen ander.

Bovendien kun je zo’n samenwerking met veel verantwoordelijkheden bij de marktpartij juridisch wel dichtregelen, maar wat nou als die aannemer er niet meer is of die installateur of dakdekker failliet gaat? Als woningcorporatie wil je grip: je wilt weten wat je hebt, wat je krijgt en hoe het erbij staat.

Met deze drukte uitvoeren én plannen maken?

Wat ook meespeelt is dat de woningcorporaties weer steeds vaker kiezen voor de traditionele aanpak met een uitgewerkt plan met bestek en tekeningen, dat is de huidige situatie in de branche. De crisis is voorbij en aannemers en hun onderaannemers zijn hartstikke druk. Vind nu nog maar eens een aannemer met onderaannemers die paraat staan om zowel de uitvoering als het plannen maken op te pakken.

Traditioneel is lang zo gek nog niet

Wat ik door dit alles zo langzamerhand wel durf te beweren, is dat het traditionele werken waar we een tijd niet zo fan van waren in de branche, misschien lang zo gek nog niet is. Helemaal omdat renoveren echt een vak is, waarbij veel ervaring hebben van ongelofelijk grote toegevoegde waarde is. Juridisch, als het om scenario’s en kosten gaat, in de omgang met de bewoners en wat betreft de materialen die worden toegepast. Want die keuzes worden heel bewust gemaakt op basis van wat in het verleden wel en niet goed heeft gewerkt en wat voor de langere termijn belangrijk is. Dat is ook logisch: je kunt als woningcorporatie maar één keer je geld uitgeven en je wilt geen spijt krijgen van de keuzes die je hebt gemaakt.

Belangenbehartiger

Het is ook niet voor niets dat het traditionele werken zo lang zo goed ging. Je hebt als woningcorporatie het hele traject een adviseur aan je zijde, die je kan helpen vanaf de haalbaarheidsanalyse, het in kaart brengen van scenario’s en het maken van de tekeningen van hoe het was en zal worden, tot aan het schrijven van de bestekken, het begeleiden van de uitvoering en het informeren en onderhouden van de contacten met de bewoners (en tenminste 70% deelname realiseren). Een expert die naast je staat en jouw belangen en die van de bewoners behartigt.

Wederom een grote opgave

Kortom: weer is er een grote opgave, weer moet er worden geïsoleerd en nu gaan we ook voor gasloos, warmtepompen en zonnepanelen. En weer helpen wij u graag. Wij vinden dit ook leuk! We zijn bij het hele project betrokken, al onze disciplines hebben een rol, we kunnen u compleet ondersteunen.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor u kunnen doen? Neem contact met mij op, ik beantwoord graag al uw vragen.

Hans de Ru Senior projectleider Neem contact op
(0172) 484 000

Gerelateerde artikelen

Onze klanten

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten