Over ons

Kantoor Alphaplan adviseurs in bouwen

Wij zijn een onafhankelijk adviesbureau dat zich al sinds 1975 bezighoudt met het begeleiden van projecten in de woning- en utiliteitsbouw.

Als adviesbureau hebben wij een breed scala aan diensten in huis die wij op een snelle en flexibele wijze kunnen inzetten. In alle fasen van het bouwproces kunnen wij je van dienst zijn; van initiatief- tot en met exploitatie, sloop en sanering.

Missie

Ons doel is organisaties te ondersteunen bij het ontwikkelen, realiseren, onderhouden en beheren van huisvesting tegen een zo gunstig mogelijke kwaliteit- / kostenverhouding.

Visie

Onze visie is dat de gebouwde omgeving kwalitatief hoogwaardig, duurzaam en betaalbaar ontwikkeld, gerealiseerd, onderhouden en beheerd kan worden. Daarvoor is de inzet van deskundige en ervaren professionals die goed met elkaar samenwerken op basis van de best beschikbare kennis en techniek noodzakelijk.

Wij willen de professionele dienstverlener zijn die dit mogelijk maakt.

 

 

Kernwaarden

Onze kernwaarden zijn:

BETROUWBAAR, ZORGVULDIG, BETROKKEN, TROTS, ENTHOUSIAST

Je mag ons daaraan houden en ons erop aanspreken wanneer je deze kernwaarden niet bij ons herkent.

Cultuur

Onze bedrijfscultuur moet de kernwaarden (betrouwbaar, zorgvuldig, betrokken, trots, enthousiast) weerspiegelen. Daarnaast gaan wij netjes en verantwoordelijk met elkaar en de maatschappij om. We hebben een sociale instelling, we helpen collega’s en hebben belangstelling voor elkaar. We bekijken effecten van inspanningen op lange termijn, we sturen op gedrag, we delen onze kennis met elkaar, we laten de informele contacten niet aan het toeval over, maar organiseren dat. Bijvoorbeeld in de vorm van afdelingsuitjes, het stimuleren en ondersteunen van de personeelsvereniging, vrijdagmiddelborrels en jubilea. Zo nu en dan betrekken we ook bewust partners en kinderen bij  onze activiteiten. Wij willen nadrukkelijk ook maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Niet alleen zoals verwoord in de kernwaarden, maar ook verantwoord op het gebied van de beide aspecten van duurzaamheid. Voor onszelf (te meten met de duurzaamheidsladder) en in ons werk. Door significante bijdragen en inspanningen te leveren aan de gebouwde omgeving. Met name door dienstverlening op dat gebied.

Structuur

Onze organisatie kent een matrixstructuur. De hoofdstructuur is diensten gerelateerd. Onze diensten zijn samengebracht in productieafdelingen. De productieafdelingen zijn Bouwkostenmanagement, Inspecteren en keuren en Projectvoorbereiding. Een bijzondere productieafdeling is de afdeling Projectmanagement. De projectleiders op deze afdeling sturen de projecten aan en maken daarbij regelmatig gebruik van de diensten van de andere productieafdelingen. Het komt ook voor dat projecten niet afdelingsoverstijgend zijn. In dat geval kan een project door een afdelingshoofd of afdelingsprojectleider worden geleid. Bijvoorbeeld een kostendeskundige. Wij kennen ook een aantal ondersteunende afdelingen en rollen. Dat zijn de administratie en secretariaat. Overige rollen zijn: ICT, facilitaire zaken en communicatie/PR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat maakt ons uniek? 

  • Wij hebben een groot netwerk van bestaande professionele opdrachtgevers (referenties) in een aantal duidelijk herkenbare sectoren.
  • Wij hebben veel kennis van- en ervaring met de betreffende sectoren (zowel medewerkers als procedures en werkprocessen).
  • Wij hebben een personeelsbestand dat onze kernwaarden onderschrijft en uitstraalt.
  • Wij maken gebruik van de meest moderne technische hulpmiddelen.
  • Wij zijn innovatief.

Wat is voor het succes van onze organisatie doorslaggevend?

Voor het succes van onze organisatie is doorslaggevend, dat:

  • de klanten, leveranciers en personeel de kernwaarden van de organisatie ervaren en herkennen;
  • wij een betrouwbare partij zijn die kwalitatief hoogwaardige dienstverlening koppelt aan concurrerende tarieven;
  • wij een compleet dienstenpalet hebben vanuit het perspectief van de klant;
  • wij letterlijk en figuurlijk ‘dichtbij’ de klant staan;
  • wij financieel gezond zijn en meegroeien met de behoefte van de stakeholders.

 

Contact

 

Historie

Alphaplan werd opgericht door Aad Plompen in 1975. Het begon als een reactie op een behoefte binnen de markt; woningcorporaties hadden ondersteuning nodig bij het plannen en begeleiden van (groot)onderhouds- en renovatieprojecten. Hoewel aannemers graag wilden helpen, waren architecten terughoudend in het voorbereiden van dergelijk werk. Tot 1992 richtten we ons voornamelijk op het bedienen van deze grote markt van woningcorporaties.

In 1992 stopte de overheid met het subsidiëren van woningcorporaties voor bouw en onderhoud, wat bekend werd als de bruteringsoperatie. Dit betekende dat de corporaties al het toekomstige subsidiegeld in één keer ontvingen. Echter, ze waren niet direct in staat dit geld effectief te benutten, wat resulteerde in een pauze van ruim een jaar in hun projecten. Dit dwong ons vanaf 1993 om ons werkterrein te verleggen naar de onderwijs- en gezondheidszorgsector.

In 1994 verkocht Aad Plompen zijn aandelen, waaronder aan Erik Jung. In 2013 verwierf Erik alle aandelen en droeg een deel daarvan over aan Fred Hofman, die vervolgens ook directeur werd.

Harold Straathof trad in januari 2020 toe tot het directieteam, naast Fred Hofman, die vanaf 2021 de rol van algemeen directeur op zich neemt. Erik is geleidelijk uitgetreden uit de directie.

Enkele jaren daarvoor besloot Erik dat hij het stokje zou gaan overdagen. Hij geloofde dat de organisatie ook ook minder afhankelijk moest worden van één directeur-eigenaar en wilde dat Alphaplan onderdeel werd van een bredere groep complementaire bedrijven. Deze groep mocht niet te groot zijn, aangezien de identiteit van Alphaplan belangrijk is voor zowel medewerkers als opdrachtgevers. Eind 2020 werd dit werkelijkheid met de aansluiting bij ESG | Tech.

 

 

Organogram ESG | Tech

 

 

 

 

 

ESG | Tech is een startende groep van complementaire bedrijven en bestaat nu uit OmniformGroup, VGG, Kettlitz en Alphaplan. De bedoeling is om hier nog meer bedrijven met een gelijkwaardig DNA aan toe te voegen.

Eigendom

De eigendomsstructuur van ESG | Tech is gericht op continuïteit en motivatie. Iets meer dan de helft van de aandelen is in handen van ESG Beheer. De andere helft is in eigendom van de directies en voormalige eigenaren van de groepsbedrijven. Deze spreiding garandeert continuïteit, stabiliteit en motivatie.

 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

MVO

Wij (onze aandeelhouders en medewerkers) vinden het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Dat geven wij vorm in onze werkzaamheden en in ons gedrag.

In 1975 waren wij al pionier op het gebied van verduurzaming van woningen. Honderdduizenden woningen hebben we ondertussen aangepakt. Alleen noemden we dat eerst nog gewoon isoleren. Toepassen van dubbelglas, spouwisolatie, dakisolatie, buitengevelisolatie, kruipruimte-isolatie, het isoleren van kruipluiken, aanbrengen van tochtstrips. De hele evolutie van het isoleren, hebben we meegemaakt.

Ook hebben wij tienduizenden moederhaarden (Wie weet nog wat dat zijn?) vervangen door centrale verwarming.

Wij lopen ook nu nog voorop bij het verduurzamen van gebouwen op het gebied van CO2 reductie en op het gebied van hergebruik van grondstoffen en het beperken van het gebruik van niet hernieuwbare grondstoffen.

Ons streven is om ons eigen carbon footprint naar nul te reduceren. Dat lukt nog niet helemaal autonoom. Daarom zijn we gecertificeerd partner van het project Trees For All. In 2020 hebben we 320 ton CO2 gecompenseerd.

 

Voor 2021 hebben we de lat nog hoger gelegd en proberen we onder de nul uit te komen. We doen dat niet alleen door te compenseren, maar zijn bezig het wagenpark van de brandstof af te krijgen. Steeds meer ingezette bedrijfsauto’s zijn hybride of geheel elektrisch. Nu nog worden de leaserijders gestimuleerd elektrisch te gaan rijden. Binnenkort wordt dat zelfs verplicht.

Wij zijn een inclusieve organisatie en streven naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de samenleving. Dat lukt vrij goed. Inclusief een aantal collega’s die eigenlijk een afstand tot de arbeidsmarkt hadden.

Fred Hofman | directeur

Fred Hofman
directeur
Neem contact op

Deze site maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten